Természetesen nagyon sok konfliktus nem járja be az összes szakaszt, megoldódik vagy másképp megszűnik már korábban. A folyamat általában nem is ennyire tiszta, mint a modellben, a szakaszok keveredhetnek és az is lehet, hogy az egyik fél máshol tart benne, mint a másik. Előfordulhat az is, hogy korábbi szakaszba tér vissza a konfliktus, vagy átugrik néhány fokozatot. Iránymutatásnak azonban jó, ha többé-kevésbé be tudjuk azonosítani, hogy hol tartunk és milyen megoldások elképzelhetőek.
Az első szakasz az, ahol a felek konstruktív együttműködéssel még saját maguk is rendezni tudják a konfliktust. Fontos arra figyelni, hogy a konfliktus ne terjedjen tovább és ha megoldani esetleg nem is tudják azonnal, előzzék meg azt, hogy a következő szakaszba kerüljenek. A második szakaszban, mivel a felek között már nincs megfelelő kommunikáció, külső, pártatlan fél bevonásával rendezhető a konfliktus. Általában ennek a szakasznak a vége az a pont, ahol sokan mediátorhoz fordulnak. A harmadik szakaszban már a külső közvetítés is kevés, mivel a felek már nem igazán motiváltak a helyzet előremutató megoldásában. Ha azonban ebben a szakaszban már kimerültek, ha túl sok veszteséget szenvedtek el, akkor elképzelhető, hogy újra visszatérnek egy olyan szakaszhoz, ahol ismét van lehetőség a külső közvetítéssel történő konfliktusmegoldásra.