Iskolai közösség-erősítés

Iskolai közösség-erősítés, zaklatás-megelőzés támogatása

Az iskolai közösség és együttműködés nagymértékben erősíthető és fejleszthető, az agresszió és a zaklatás pedig megelőzhető, ha a gyerekek már fiatalkorban elsajátítják a konfliktuskezelés eszközeit, és rendszeresen megtapasztalják, hogy a közösség minden tagja értékes és számít a véleménye. Az osztályok számára nyújtott kommunikációs és közösségerősítő foglalkozások hosszú távon akkor igazán hatékonyak, ha az osztályban tanító pedagógusok, az iskola és a szülők is elköteleződnek mellette, illetve ők maguk is elsajátítják a konfliktuskezelés alapjait.

Miért fontos az együttműködés az iskolában?

 

Melyik szülő, melyik tanár nem szeretné, hogy a gyerekek képesek legyenek kiegyensúlyozott kortárs kapcsolatokat kialakítani és fenntartani? Tudjuk, hogy a jövőbeli munkahelyi és magánéleti sikerességet is nagy mértékben előrejelzi az érzelmi intelligencia és együttműködési képesség, legalább annyira, mint az értelmi képességek. A legfontosabb közösség pedig, ahol – a család után – a gyerekek megtanulják ezeket a szociális készségeket, az az iskola.
Minden iskolában felmerülnek a tanulók között kisebb-nagyobb konfliktusok, és sajnos gyakori a klikkesedés, a zaklatás (bullying) is. Pedig az iskolákban „a vetélkedés, a kirekesztés, a csúfolódás és a megszégyenítés nem természetes és nem elkerülhetetlen” – írja Elliot Aronson, a világhírű szociálpszichológus. Hogy egy iskola milyen utat választ a konfliktusok és zaklatások kezelésére, az iskolai normák betartatására és a közösség tagjainak összefűzésére, az pedig nem csak az adott közösség jóllétére van hatással, de életre szóló mintát mutat az emberi kapcsolatokról a gyerekek, fiatalok számára.
Egy nehéz helyzetekkel, klikkekkel, zaklatással terhelt iskolai környezetből a diákok olyan „csomagot” visznek tovább, ami felnőtt életüket is negatívan befolyásolhatja, míg egy együttműködő, erős iskolai közösségtől olyan erőforrásokat, készségeket kapnak, amelyekre hosszú távon építhetnek majd.

Mitől lesz együttműködő egy iskolai közösség?

 

Sok iskola igyekszik az agresszív viselkedést mutató, másokat bántó gyerekek büntetésével kezelni, illetve megelőzni az iskolai konfliktusokat. Ez azonban még rövid távon is ritkán működik, hosszú távon pedig az egész közösségnek árt. Természetesen lehetnek olyan súlyos helyzetek, amelyek azonnali, erőteljes beavatkozást igényelnek, a legtöbb esetben azonban a közösség folyamatos erősítésével, konfliktuskezelési eszközök elsajátításával, az egymás közötti kommunikáció fejlesztésével megelőzhetőek a komoly konfliktusok.
Kutatásokból tudjuk, hogy azokban az iskolákban, ahol a pedagógusok és a tágabb iskolaközösség nyitottsága és bevonása mellett a tanulók közötti kapcsolódást, közös problémamegoldást erősítő programokat vezetnek be, javul az iskolai légkör, csökken az iskolai zaklatások és más erőszakos események előfordulása és súlyossága, valamint nő az iskolába járó tanulók biztonságérzete.
A közösségerősítés és kommunikáció-fejlesztés egyik módja az Erőszakmentes Kommunikáció (EMK) módszere, amelyre én magam is építek. Ez a négylépéses kommunikációs modell gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt jól tanítható, így tanárok és diákok között is egyfajta közös, együttműködést szolgáló nyelvként működhet. Magyarországon már több mint 10 éve oktatják az EMK-t iskolákban és óvodákban is azzal a céllal, hogy a gyerekek érzelmi intelligenciája fejlődjön, nyitottabbak, elfogadóbbak legyenek egymással, közösségük összetartóbb, békésebb legyen.
Az osztálybeli dinamika változása hosszútávú és összetett folyamat. Egy közösségerősítő program vagy foglalkozás-sorozat annál hatékonyabb, minél inkább bevonhatóak abba a tanulókon túl a pedagógusok, a szülők és a tágabb iskolai környezet is. A hatékonyság másik tényezője, hogy a közösségerősítő hatás időben folyamatosan és hosszan érje a csoportot.

Zsuzsa iskolai konfliktuskezelés és közösségépítés céljából jött osztályunkba. A gyerekek mindig várták a találkozást vele, örömmel vettek részt a feladatokban, amelyek játékosságuk miatt közel álltak hozzájuk és lekötötte őket. A foglalkozások oldott hangulatban zajlottak, sokszínűek és változatosak voltak formailag és tartalmilag egyaránt. Egyéni, páros, kis- és nagycsoportos tevékenységeken keresztül fejlesztette a kommunikációt, az érzelmileg megterhelt helyzetek objektív elemzésének képességét. Segítette önmaguk és egymás megismerését, megértését és elfogadását. Emellett ötleteivel, tanácsaival a mi pedagógiai munkánkat közvetlenül és közvetetten is nagyban támogatta.

Iskolai közösség-erősítés támogatása

Pedagógusok számára
A tanulói közösségek légkörének kialakításában döntő tényező a gyerekekkel napi szinten foglalkozó pedagógus. Az egészséges osztályközösség megteremtésében és fenntartásában kulcsfontosságú, hogy a pedagógusok beszélgetéseket kezdeményezzenek, illetve építő módon folyamatosan reagáljanak az osztálybeli történésekre.
A pedagógusokat iskolai foglalkozások tartásában szerzett tapasztalataimra építve konzultációval, javaslattokal, osztályokra tervezett gyarkolatokkal, írásos anyagokkal tudom támogatni.
Örömmel tartok előadást egész tantestületeknek az Erőszakmentes Kommunikáció (EMK) iskolai alkalmazásáról is.
mediation

Szívesen válaszolok minden megkeresésre, akár pedagógustól, szülőtől vagy az iskolához másképp kapcsolódó személytől érkezik. Az első konzultáción átbeszéljük a helyzetet és megegyezünk az esetleges folytatásról, lehetőségekről.

A konzultáció díja pedagógusok számára: 5.000 Ft / 60 perc
(egyébként: 10.000 Ft / 60 perc)