Versengés és együttműködés az iskolában
A tanulók a legtöbb iskolában eleve versenyhelyzetben vannak egymással az egyéni minősítések és osztályzás révén, a rivalizálást pedig tovább növelheti az olyan iskolai gyakorlat, amely kitünteti az éltanulókat vagy élsportolókat és bünteti a lemaradókat. A rivalizálás azonban károsan hat az osztály és az iskola légkörére, illetve a tanulók biztonságérzetére, és sajnos az iskolai zaklatás is sokkal könnyebben kialakul versengő környezetben. Ezért fontos, hogy a pedagógus a versengést tompítsa, ellensúlyozza. Ennek fontos eszközei lehetnek az olyan kooperatív, csoportos feladatok, amelyekben a tanulók nem csak egymás mellett dolgoznak, hanem kifejezetten a közös, együttműködő munkában érdekeltek, ahol kölcsönös pozitív függésben vannak egymástól, és azt élik meg, hogy a csoport jó teljesítményéhez minden tagra szükség van.
Elliot Aronson világhírű amerikai szociálpszichológus az 1970-es években fejlesztette ki azóta széles körben elterjedt kooperatív tanulási módszerét, a mozaikmódszert, ami nagyon hatékonynak bizonyult az iskolai erőszak megelőzésében. Merthogy a „hogyan tanulunk” legalább olyan fontos, mint a „mit tanulunk”. A következőkben a mozaikmódszer lényegét mutatom be.
Hogyan fejleszti a mozaikmódszer a kooperációt?
A mozaikmódszer 10 lépése
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
A mozaikmódszer eredményei
-
A gyerekek jobban szeretnek iskolába járni
-
Az osztály tanulási eredményei javulnak (elsősorban a hátrányos helyzetben levő tanulók teljesítményjavulása révén)
-
A tanulók önbizalma nő
-
A tanulók empátiás képessége javul
*Aronson: Columbine után 137. old.
** https://www.jigsaw.org/pdf/JigsawBasics.pdf
Ezek a bejegyzések is érdekelhetnek: