Mediáció során két, egymással vitában álló fél egy harmadik semleges fél (a mediátor) segítségével rendezi konfliktusát. A mediáció gyakran segít abban, hogy egy peres eljárást megelőzzünk, vagy a már folyamatban lévő eljárást megszakítva lehetővé váljon a peren kívüli megegyezés.
A leggyakrabban válási helyzetben kérik mediátor segítségét, amikor a két fél a hosszú, költséges és nem utolsósorban az egész családot érzelmileg is megviselő bírósági eljárás helyett választja a mediációt. Ilyenkor a felek mediátor segítségével állapodnak meg mindazokban a lényeges kérdésekben (leginkább a gyermek sorsát illetően), ami szükséges ahhoz, hogy a bíróság további vizsgálatok nélkül gyorsan kimondja a válást, és a család elkezdhesse energiáit arra fordítani, ami mindannyiuk legfőbb érdeke: stabilizálni az új családi rendszert és érzelmi biztonságot nyújtani a gyermekeknek. A mediáció további területei lehetnek: párkapcsolati mediáció, iskolai mediáció (pl. tanár-diák között), munkahelyi mediáció, gazdasági mediáció.
A mediáció viszonylag rövid, általában néhány hónapos folyamat, de akár egyetlen alkalom is elég lehet a vita rendezéséhez. A mediáció a jelenre és a jövőre fókuszál, nem a múlt megértése vagy elemzése a cél, hanem a közös pontok keresése és a jövőbeli együttműködés kereteinek kialakítása (amely a mediációs folyamat végére általában egy megállapodásban ölt testet). A tapasztalat azt mutatja, hogy ha az egymással vitában álló felek el tudnak jutni odáig, hogy mediátor segítségét kérjék, akkor az esetek nagy többségében a mediációban megoldást is sikerül találni konfliktusukra.
A mediációban a felek részvétele önkéntes, és a folyamat akkor tud jól működni, ha a felek valóban keresik a megegyezés lehetőségét, kellően rugalmasak, valamint képesek saját érdekeiket képviselni és felelősséggel vállalásokat tenni, amit azután be is tartanak. Ekkor születhet csak olyan megállapodás a folyamat végén, ami valóban segíti a felek együttműködését. A megállapodást a felek kötik meg egymással, a mediátor semleges és pártatlan, nem ad tanácsot, még csak nem is tesz javaslatot, egyik félnek sem ad igazat és nem is befolyásolja őket. A mediátor feladata, hogy kérdéseivel feltárja a felek mögöttes igényeit és érdekeit, a közös pontokat, valamint, hogy mindvégig biztosítsa a felek közötti hatékony és együttműködő kommunikációt.
Ezek a bejegyzések is érdekelhetnek: