Azt gondolom, elsősorban azt, hogy otthon megteremtjük a nyitottság, elfogadás légkörét, ahol mindenki véleménye fontos, mindenki értékes, mindig meghallgatjuk egymást. A családi háttér döntő abban, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat, és ez védi őket legjobban azzal szemben is, ha az iskolában zaklatás éri. Azt is elsősorban otthon tanulják meg a gyerekek, hogy nem a másik bántása révén lesznek értékesek. Nagyon fontos, hogy olyan viszony legyen gyerek és szülő között, ahol a gyerek el tudja és el meri mondani, ha bármi nyomja a szívét (pl. az iskolában bántják). Ez az ő elszigeteltségét is oldja, és a szülőnek is inkább lesz lehetősége segíteni. A gyereket ugyancsak védi az iskolai zaklatással szemben, ha van néhány közeli barátja vagy más kapcsolatai a családon kívül is, így nő a biztonságérzete és kevésbé lesz elszigetelt, ezek kialakítását a szülő is segítheti. Ezen kívül szülőként támogatni tudjuk, hogy a gyerek magabiztosan, asszertíven ki tudjon állni magáért a saját közösségében, miközben empátiával fordul társai felé, és ő sem kezdi csúfolni, zaklatni a társait, sőt, ki is tud állni értük, ha szükséges. (Ebben leginkább a szülői példamutatás és a szülővel való partneri kapcsolódás, kommunikáció segíti.)
Lehetnek olyan zaklatásos helyzetek (pl. hosszabb ideje fennálló, az áldozat szempontjából nagyon nyomasztó vagy más szempontból kockázatos helyzetek), amikor fontos, hogy a szülő konkrétan is beavatkozzon, mert a gyerekek egymás között nem rendezik el jól, és az iskola sem lép fel hatékonyan. Ilyenkor is fontos azonban, hogy a szülői beavatkozás ne vegye el a gyerektől azt az érzést, hogy ő is kompetens a saját ügyében, és ne azt az üzenetet közvetítse, hogy a gyerek gyenge, kiszolgáltatott. Ezek ugyanis tovább növelhetik a kockázatot, hogy máskor is zaklatás áldozata lesz. De ne is büntetően avatkozzon be a szülő, mert hosszú távon ezzel is csak az ítélkező, kirekesztő légkört erősíti tovább. Hanem asszertívan, erőszakmentesen: magamért kiállva és másokat nem elítélve.
És amit még természetesen tehet a szülő, hogy az iskolai közösség tagjaként ő maga is kiáll a nyitottság, elfogadás, folyamatos párbeszéd értékei mellett és próbál tenni azért, hogy a teljes iskolai közösséget ez hassa át.
Ezek a bejegyzések is érdekelhetnek: