Mediáció

egy vagy több alkalmas folyamat, alkalmanként 90-180 perces ülésekkel helyzettől függően

Mediáció során két, egymással vitában álló fél egy harmadik semleges fél (a mediátor) segítségével rendezi konfliktusát. A mediátor nem ad tanácsot, de olyan teret és kommunikációs kereteket hoz létre, amelyben lehetővé válik a kölcsönös bizalomépítés, együttműködés és a mindenki számára kielégítő megegyezés.

Ha konfliktusod van valakivel és a másik személy számára is fontos, hogy megoldást találjatok erre a helyzetre, valamint ő is nyitott arra, hogy közösen részt vegyetek egy mediációs folyamatban, akkor ez a leghatékonyabb módja a konfliktusotok rendezésének.

Ha bizonytalan vagy abban, hogy a konfliktusodban segíteni tud-e a mediáció, keress bizalommal, megbeszéljük, hogy a mediáció vagy más folyamat-e az, ami nektek való.

Mi történik a mediációban?

A mediáció viszonylag rövid, általában néhány hónapos folyamat, de akár egyetlen alkalom is elég lehet a vita rendezéséhez. A mediáció a jelenre és a jövőre fókuszál, nem a múlt megértése vagy elemzése a cél, hanem a közös pontok keresése és a jövőbeli együttműködés kereteinek kialakítása.

A felek együtt is felvehetik a kapcsolatot a mediátorral, gyakoribb azonban, hogy az egyik fél keresi fel a mediátort. Fontos ugyanakkor, hogy a kezdeményező fél már ekkor bevonja a másik felet is a folyamatba. A mediációs folyamatot egy vagy két mediátor is vezetheti. A mediációs folyamat első lépéseként előkészítő beszélgetésekre kerülhet sor, ahol a mediátor külön-külön találkozik a felekkel. Ezt követően a felek közös megbeszéléseken vesznek részt, hiszen a cél az, hogy ők ketten együtt tudjanak működni egymással a megoldás érdekében. A folyamat során ugyanakkor akár a mediátor, akár a felek kérhetnek különtárgyalást, ha úgy látják, hogy ez vinné előbbre az ügyet.

A folyamatban a felek először külön-külön beszélnek a helyzetükről, majd a mediátorral együtt összegyűjtik a releváns témákat, megvitatják azokat, ötletelnek, javaslatokat tesznek, a mediátor segítségével álláspontjaikat közelítik egymáshoz, végül megegyeznek egymással. A megállapodás tehát a feleké, a mediátor semleges és pártatlan, nem ad tanácsot, egyiküknek sem ad igazat és nem is befolyásolja őket. A mediátor feladata, hogy kérdéseivel feltárja a felek mögöttes igényeit és érdekeit, a közös pontokat, valamint, hogy mindvégig biztosítsa a felek közötti hatékony és együttműködő kommunikációt.

A mediátor az első alkalomtól kezdve folyamatosan figyel arra is, hogy mindkét fél érdekelt-e a megegyezésben, hogy képesek-e saját érdekeiket képviselni és felelősséggel vállalásokat tenni. Ekkor születhet csak olyan megállapodás a folyamat végén, ami valóban segíti a felek együttműködését. Ha a mediátor úgy látja, hogy ezek a feltételek nem teljesülnek (vagyis az ügy nem mediálható), akkor nem vállalja azt, vagy akár menet közben is megszakíthatja a mediációt és a feleknek más lehetőséget javasolhat konfliktusuk rendezésére.

 

Egy évek óta húzódó, sok szempontból kellemetlen és bonyolult konfliktus-helyzettel kerestem meg Zsuzsit és Vikit, hogy segítsenek rendezni a kusza viszonyt köztem és a másik fél között. A folyamat kezdetétől – a probléma összetettsége ellenére is – biztonságos és elfogadó hangulatot teremtettek a konfliktus szereplői között. Sokat jelentett a nyugodt, magabiztos és nyitott hozzáállásuk, de legfőképp a tapintható együttérzésük felénk.
Türelmük és odafigyelésük mellett azonban nagyon figyeltek a keretekre és erősen kézben tartva azt, tereltek minket abba a mederbe, ami jó alapot adott egy egymást jobban megértő, a jövőben konstruktív együttműködést újra létrehozó hozzáállás kialakításához.
Néhány alkalom is elég volt ahhoz, hogy képesek legyünk a másik oldalát, szempontjait meghallani és a szívünkhöz ismét közel engedni egymást. Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ebben a folyamatban, mert Zsuzsiék segítségével végre megleltük az egymáshoz vezető hidat.

Nagyon hasznosnak találtam a mediációt. Rengeteget segített a másik fél gondolatainak megismerésében, és abban, hogy megtaláljuk, mi az, ami mindkettőnk számára igazán fontos, és megtartandó érték.

Mediáció témái

Kamasz-szülő mediáció

Kamaszok és szüleik konfliktusában gyakran a kommunikáció hiánya vagy elégtelen volta okoz problémát. A kölcsönös szeretet és megértés mindkét félben jelen van, csak néha nehéz azt észrevenni a mindennapos összeütközések miatt. A kamasz-szülő mediációban a két fél egyenrangú és olyan megállapodásra törekszünk, amely hosszú távon segíteni tudja, hogy a kamasz és szülője békésen tudjon együttélni egymással.

Párkapcsolati mediáció

Párkapcsolati mediáció keretében a párral több alkalommal találkozunk (személyesen vagy online) és az általuk hozott konkrét témákban segítek megállapodásra jutni. A párkapcsolati mediáció nem terápia, nem elemezzük mélyen az elakadás okait, hanem a jelenre és a jövőre fókuszálva olyan megoldást keresünk konkrét problémákra, amelyek már rövid távon is segítik a felek közötti békés együttélést, együttműködést.

Válási mediáció

Válási mediáció során olyan párokkal dolgozunk együtt, akik már döntöttek arról, hogy külön utakon folytatják, ugyanakkor szeretnék, ha a válás minél egyszerűbb, gyorsabb és fájdalommentesebb lenne. Ha van közös gyermek, akkor a legfontosabb, hogy a gyermeket érintő kérdésekben mielőbb megegyezés szülessen. A válási mediációban létrejött megállapodást a bíróságra benyújtva elkerülhető egy hosszú és költséges pereskedés, a felek pedig energiáikat az új családi felállás kialakítására, megszilárdítására fordíthatják, ami a gyermeknek is sokat segít a válás feldolgozásában.

Iskolai mediáció

Az iskolai konfliktusok, kortárs agresszió, fegyelmi ügyek szorosan összefüggenek az iskolai légkörrel, az iskola kommunikációs és konfliktuskezelési kultúrájával. Iskolai mediáció során konkrét iskolai konfliktusok rendezésében tudok segíteni, ami egyúttal az általános légkör javításához, az iskolai agresszió és zaklatás megelőzéséhez is hozzájárulhat.

Szervezeti mediáció

Egy szervezeten belül csapatok együttműködése, tiszta, átlátható jellege, nyílt kommunikációja elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezet tagjai egymásban kölcsönösen bízva magas szintű teljesítményt nyújtsanak és hosszú távon is el tudjanak köteleződni a szervezet céljai mellett. Kollégák, csapatok közötti konfliktusok rendezése, az együttműködés új alapra helyezése a bizalomteli, motiváló szervezeti kultúrához is hozzájárul.

mediation

Személyesen Budapesten, vagy online formában tudsz részt venni mediációban.

Válási és családi mediáció két mediátorral:

25.000 Ft/óra (online), melyet a felek együttesen fizetnek

Egyéb párkapcsolati és kamasz-szülő mediáció:

13.000 Ft/óra (online)

Iskolai, szervezeti és egyéb mediáció: megegyezés szerint