Petró Zsuzsa Ágnes
mediátor, tréner, közgazdász
Amiért dolgozom
Azok számomra a legszebb pillanatok, amikor két ember hosszú idő után végre igazán meghallja egymást és konfliktusukban meg tudják találni a mindkettejük számára megfelelő megoldást. Amikor egy szülő egyszercsak meglátja gyermeke valódi szükségleteit és rájön, hogy a kapcsolódás az, ami legjobban támogatja őket. Amikor két gyerek észreveszi, hogy sokkal több közös van bennük, mint hitték, és ezután akár még barátok is lehetnek. Amikor sikerül megfejtenünk egy szervezeti elakadás okát és a kölcsönös bizalmat és együttműködést újraépítve a munkatársak ismét szívvel-lélekkel tudnak együttdolgozni a közös célokért.
Azokért a pillanatokért dolgozom, amikor meghalljuk a magunk és a másik szükségleteit, és felismerve a párbeszéd erejét képessé válunk arra, hogy közösen egy békésebb, együttműködőbb világot teremtsünk maguknak, egymásnak.
Tapasztalataim, tanulmányaim
Alapvégzettségem szerint közgazdász vagyok, emellett sok társadalomelméletet tanultam és történészi végzettséget is szereztem. A bankszférában, multinacionális környezetben több területen dolgoztam és szereztem tapasztalatot sok éven át, emellett vállalatok társadalmi felelősségével (CSR), valamint a versenyszféra és a civilszektor közötti kapcsolódás lehetőségeivel foglalkoztam. Szervezetfejlesztő és tanácsadócégnél közép- és nagyvállalati ügyfelekkel dolgoztam együtt tanácsadóként és trénerként, leginkább a szervezeti bizalomépítés témájában. Közgazdászként, társadalmi kérdésekben jártas szakemberként mindvégig nagyon érdekelt, hogy hogyan lehet megoldást találni nagyobb közösségek konfliktusaira, hogyan lehet nyitottá tenni az embereket egymás szempontjaira, illetve megteremteni az együttműködés, a békés együttélés feltételeit.
2012-ben találkoztam az Erőszakmentes Kommunikáció (EMK) módszerével, ami erőteljes hatást tett rám. Nagyon megfogott az a szemléletmód, amely mindenkiben meglátja az embert, és azt keresi, ami mindnyájunkat összeköt, nem pedig azt, ami elválaszt. 2014-ben tanítani kezdtem az Erőszakmentes Kommunikációt, 2015-ben pedig társalapítója voltam az Együttérző nevelés közösségnek, amelynek célja, hogy szülőknek és családoknak nyújtson támogatást abban, hogy az EMK segítségével erősíteni tudják kapcsolatukat és békésebbé tehessék a gyereknevelés mindennapjait. 2018 óta iskolai gyerekközösségekkel is szorosabban kezdtem foglalkozni, elsősorban közösségerősítő, kommunikációs foglalkozások, valamint iskolai agresszió megelőzés keretében.
2021-ben általános és családügyi mediátor (közvetítő) végzettséget szereztem az ELTE-n, az Igazságügyi Minisztérium közvetítői névjegyzékébe bejegyzett mediátor vagyok. 2022-ben tréneri és team coach képesítést szereztem. Eszköztáram folyamatos bővítésével lehetőségem nyílik arra, hogy a konfliktusok és együttműködés témakörét komplex módon, sokoldalúan tudjam támogatni.
Három gyermekem van (Benjámin, Ábel és Szonja), akiktől legalább annyit tanultam önmagamról, konfliktusokról, gyerekekről és szülőségről, mint amennyit az iskoláimban, tréningeken elsajátíthattam.
Szemléletem
Akár felnőttekkel, akár gyerekekkel, iskolai vagy munkahelyi környezetben dolgozom, azt tapasztalom, hogy a konfliktusok nagy része abból ered, hogy a felek között nincs valódi párbeszéd. Bár úgy tűnhet, hogy egy vita hevében nagyon sokat beszélünk egymáshoz, a legtöbb esetben rejtve marad, hogy mit is szeretnénk valójában. Munkám során arra törekszem, hogy finoman felszínre tudjuk hozni a valódi érdekeket és szükségleteket, hogy ezek révén a felek meglássák a másikban az embert és azt tapasztalják, hogy őket is elfogadják. Így a felmerülő konfliktusok sokszor szinte maguktól megoldódnak és hosszútávú együttműködés tud kialakulni a felek között, illetve az adott közösségben. A transzformatív mediáció, a helyreállító szemlélet és az Erőszakmentes Kommunikáció eszközei mind segítséget nyújtanak ebben.